zaterdag 8 oktober 2011

De eigenheid van taal



Zo als taal in het heden gebruikt wordt we hebben als normale taalgebruikers totaal niets te maken met theorieën of hersenspinsel`s, of een mengsel van die twee, maar met verslagen van waarnemingen, het boek of het werkstuk, of het citaat, is een uiterst zwak verslag van facultatieve waarneming. Want de huidige taal zou dan enkel gezien kunnen worden als de fundamentele ideologie, en zou dan op geen enkele manier de tijdloze uitdrukking`s vorm zijn, wat uiteraard niet acceptabel is voor een echte taal. Toch wordt de huidige taal steeds weer op deze meest zwakke ideologische manier gebruikt, het barst kennelijk van de ideologen op deze wereld, ze hebben de taal niet nodig in zijn meest nuttige uitdrukking`s vorm, zoals ze in oorsprong bedoelt is. Sterker nog, de ideologen hebben de taal verkracht tot een farce, de ideologie maakt de splitsing tussen spontaniteit en bewustzijn, dus voor bewustzijn zou taalloosheid noodzakelijk kunnen zijn. Nu is dat natuurlijk niet waar, we moeten ruimte laten voor twijfel en dus voor vragen om het leren mogelijk te maken. Maar door al die ideologie worden de mensen die werkelijk wat te vertellen hebben als maar stiller! Wat moet je er mee, met al die ideologie? Al die ideeën maar gaan onderzoeken en de rest op deze wereld maar vergeten?

Maar let wel, voor geluk geldt hetzelfde als voor waarheid: je hebt het niet altijd, maar het zit plotseling in je. Dus plotseling wordt de taal voor elk mensenkind een geluk, ze krijgt een manier om zich uit te drukken. En zo is er in ieder mens de opkomst van de tijd en de taal, we kunnen onze geschiedenis gaan beschrijven. Alleen de ideologen doen steeds een uiterste best het geheel uiteen te laten vallen. Zo komt men tot de ene ideologische leugen na de ander, tot de leugens vrijwel de gehele geschiedenis omvatten, ook die van jou. De taal heeft dan enkel nog een vergiftigde betekenis! Het geluk van de taal is dus maar zeer betrekkelijk en mogelijk zelfs maar zeer tijdig, en mogelijk mag je zelfs van deze of gene ideologische gek niet het juiste zeggen.

Nietzsche beschrijft in feite de belangrijkste rol van de leugen:..... “Woorden verwateren en stompen af; woorden maken onpersoonlijk; woorden maken het ongewone gewoon. ” Zie in dat dit het resultaat is, van een gebrek aan authenticiteit, aan echtheid, eerlijkheid en soliditeit. En de ideologie heeft steeds weer de gewoonte het gezamenlijke werk van de “menselijke geest” ter discussie te stellen. Heeft U enig idee hoe diepgaand onze kritische blik alsnog moet worden om het verminkte leven van nu te begrijpen?

Binnen onze beschaving is elke betekenis uiteindelijk linguïstisch geworden; .... de vraag naar de betekenis van de taal, in het geheel genomen, is de onvermijdelijke volgende stap geworden. De echte oorspronkelijke functie heeft de taal allang verloren. We moeten opnieuw de betekenis van het ontstaan en de aard van de taal onder de loep nemen, in plaats van aan te nemen dat zij slechts een onpartijdig, zij het niet goedaardig, en onvermijdelijk gegeven is. En de wetenschappers zijn opnieuw op de waarheid gestuit, niet alles is in taal uit te drukken. En de religieuzen wagen het nog altijd de duivel en de hel naar voren te schuiven. En de filosofen zijn uiteraard gedwongen om dat vraagstuk met een verhevigde belangstelling onder ogen te zien. En niemand heeft een antwoord op de meest geheimzinnige vragen, .....

Maar het is dan ook zo dat we absoluut ruimte moeten laten voor twijfel of er is geen vooruitgang en geen leren. Er is geen leren zonder een vraag te stellen. En een vraag vereist twijfel. Mensen zoeken naar zekerheid. Maar er is geen zekerheid. Mensen zijn doodsbang-hoe, hoe kan je leven en niet weten? Het is niet vreemd, allemaal. U kunt hierbij denken weet U, als een kwestie van feit. En de meeste van uw acties zijn gebaseerd op onvolledige kennis, daar je echt niet weet waar het allemaal om draait, of wat het doel van de wereld is, of veel andere dingen weet. Het is mogelijk om te leven en niet te weten.

En we hebben dat ideologische gewauwel dan ook helemaal niet nodig! ........... "Geen enkele regering heeft het recht om te beslissen over de waarheid van wetenschappelijke principes, noch te schrijven op enigerlei wijze over het karakter van de vragen die worden onderzocht. Evenmin mag een regering de esthetische waarde van de artistieke creatie bepalen, noch met beperking tot de vormen van geletterdheid of artistieke expressie. Evenmin mag het uitspreken doen over de geldigheid van de economische, historische, religieuze of filosofische doctrines. In plaats daarvan heeft ze de plicht om voor haar burgers de vrijheid te behouden, om die burgers te laten bijdragen tot de verdere avontuur en de ontwikkeling van het menselijk ras." Richard Feynman

De krankzinnige ideologen en theoretici kunnen terug in hun hok (naar het algemene gekkenhuis), en ieder mens heeft het recht zijn eigen vragen te stellen en zijn eigen verhaal te vertellen. De ideologie en de theorie beslaat uit niets anders als de gepantserde zienswijze van de vervreemding, een heerschappij die verweven is met het systematische valse bewustzijn. Maar weet dat ze totaal geen termen uit het dagelijkse leven bevat. Het is veel eenvoudiger om de taal in de termen die een stuk van het dagelijkse leven omvatten af te bakenen, en de krankzinnige ideologie en theorie van deze taal los te koppelen. Laat de krankzinnigen in hun eigen taal zwemmen! Iedereen weet namelijk dat ideologie en theorie op een gestoorde en onbegrepen communicatie tussen twee duale metropolen en op het symboliseren van die ideeën en theorieën berust.

De ideologie en de theorie bestaat bestaat slecht bij de gratie van de gewenning; ....Onze gewenning is om alles te laten zien zoals het mogelijk in de schepping werd getoond en er dan van uit te gaan dat het zo is en niet anders. Er is echter veel meer! Maar U zal niets ontdekken als U naar Robert Dijkgraaf en consorten luistert.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten